Recent Posts

12 Eylül 2009 Cumartesi

Pirin Mağaraları (Perre Antik Kenti)-Adıyaman


Keşfedilmeyi bekleyen bir değer , büyülü bir antik şehirdeydim. Geçmişten günümüze yansımaya başlayan bir başka sanat eserinde.

Geçenlerde ismini çok duymama rağmen bir türlü ziyaretine gidemediğim bir tarihi hazineyle yüzleşmenin sevincini yaşadım. Etraf çevrede daha çok Pirin Mağaraları adıyla bilinen Perre Antik kentini ziyaretim biraz da hoş bir tesadüfün eseriydi diyebilirim.

Şehir merkezine uzak bir yerde diye düşünüyordum ilk önce . Yanılmışım. Adıyaman’ın hemen dibinde olan antik hazineye ulaşım şehir minibüsleriyle sağlanıyor. Kolej’e giden minibüslere binip bu heyecanı keşfetmek bu kadar kolay. Yanıldığım bir diğer noktada bu şehir hakkında pek bilgi sahibi olmamamdan kaynaklanıyor. Ben alelade üç beş mağara beklerken karşımda görsel bir şölen, tarihi bir hazine, bulunan ve bulunmayı bekleyen bir şehir buldum.


Adıyaman’da hükum süren Kommagene Krallığının beş büyük kentinden birisi olan Perre Antik Kenti hakkında ülkemiz insanlarının ve dünyanın pek haberdar olduğu söylenemez. 2000’li yıllarda başlayan kazı çalışmalarının hala devam ettiği bir zamanda keşfettim burayı ve önümüzdeki yıllarda yeni eserlerin gün yüzüne çıkacağından eminim.


Karşıma çıkan ve beni heyecanlandıran manzarayı paylaşmam gerekirse burada altında koca bir şehir yatan bir tepe var. Eski şehir topraktan temizlenmeyi bekliyor. Bunu tepe boyunca devam eden ve yüzeyde kendini gösteren kayalardan kolayca anlayabiliyoruz. Tepenin değişik yönlerdeki yamaçlarında aşınma sonucu meydana çıkmış şehirler bu heyecan verici fikri tetikliyor. Yine tepenin değişik bölümlerinde aşınma sonucu kendini yeryüzüne gösteren kapılar merdivenleri görebilirsiniz. Günümüzde nitelikli aletler tarafından yerin altında neler olduğu belirlenebiliyor. Burası için böyle bir çalışma yapıldı mı bilmiyorum. Düşünün koca bir dağ altında büyük bir antik şehir…




Ayaklarınızın altında bir büyük şehir...Ayaklarınızın altında yaşanmışlıklar, hatıralar...


Perre Antik Kenti Kazı çalışmaları birçok eser gibi izin ve kaynak bekliyor. Hayalkırıklığı yaratan bir diğer nokta da tarihi yörede ziyaretçiler için herhangi bir tabela ya da bilgi verici bir yazı olmaması. Eğer bu bakımsız anlayış devam ederse mağaralar madde bağımlılarına kalmaya aday.


Kaya mezarları, evler ve yapıların bulunduğu Pirin mağaraları giderek kazanacağı ilgiyle bana göre dünyanın yeni harikaları arasına girmeye aday bir yer. Eğer Adıyaman’a yolunuz düşerse uğramadan gitmemenizi öneririm.



-------------------------------------------------------------------------------------
© Fotoğraflar dalgaizlerine aittir.TwitterTwitter'da paylaş

8 yorum:

Mavi_Elmas dedi ki...

Sen yazdıktan sonra buranın varlığından haberim oldu. Adıyaman notlarımda Nemrut dağı haricinde: Palanlı mağarasını, Oturakça çarşısını, Besni üzümünü, Harfane gecesi izlemeyi not almışım. Şimdi Perre Antik kentinide ekleyeceğim

Mavi Elmas dedi ki...

Burak bölge hakkında yazacaklarını dört gözle bekliyorum. Bahar için hazırlık yapıyorum umarım bir aksilik çıkmaz. Gaziantep, Adıyaman, Şanlıurfa, Diyarbakır ve Mardin çizdiğim güzergah.

yaman bey dedi ki...

bir adıyamanlı olarak bölgenin görmezden gelinmesine ve madde bağımlılarına bırakılmasına çok üzülüyorum inş. ilerleyen zamanlarda bölge hakeetiği değeri görür

Unknown dedi ki...

Bu tarafa gelirseniz Pirin mağraları ,Eski kahta kalesi , Arsemiya , Tokaris Nemrut
not : Adıyaman Urfa ortasında Atatürk barajı var burada yine gezebileceğiniz tarihi helenistik dönemden kalma yerler var ve burda -inbaşı- denilen bir yer var orayı sorarsanız daha rahat bulursunuz çok figürlerle karşılaşacaksınız

Adsız dedi ki...

ben 2yıl önce görmüştüm hala etkisindeyim..aslında doğunun etkisindeyim.oralarda daha ne güzelikler var.adıyaman da cendere köprüsünü gördünüzmü?

onur dedi ki...

ben bir adıyamanlı olarak öncelıkle atatürk barajı,perre antik kenti ,palanlı magarası,nemrut dagı vb degerlerimizin ziyaret edilmesını rica ediyorumm emege saygılaarr serberuss

Adsız dedi ki...

ben kahtalıyım buralar tarihi eserlerle dolu buraya gelince görülecek birçok yer var

Adsız dedi ki...

Adıyaman üvey evlat gibi ilgilenen yok ne bir ışıklandırma ne bir altyapı çok güzel memleket delikanli diyarı her hangi bir evin kapısını çal ilgilenirler

Blog Widget by LinkWithin