Recent Posts

18 Mayıs 2011 Çarşamba

Rembetiko filminden bir öğüt şarkısı

1983 yapımı Rembetiko filmine dair başta filmdeki şarkılar olmak üzere birçok şey hatırlıyorum. Bu güzel filmle ilgili aklıma mıhlananlar içerisinde Marika karakterini ayrı bir yere koymam gerekir sanırım.

Marika karakterini oynayan Sotiria Leonardou'nun filmde söylediği, çok da güzel söylediği bir şarkı var. Bugün bende iz bırakan çok sevdiğim bu şarkı üzerine bir sayfa açayım dedim.

Bu şarkıda bir şeyler var. Filmi hiç izlemeyen şarkıda neden bahsedildiğinden de bihaber olan kişi bile Marikanın sesinden ya da halinden tavrından etkilenebiliyor.

Rembetiko 'da trajediyi yaşayan Marika aşağıda paylaştığım sahnede oturduğu yerde durağan bir şekilde söylüyor bu şarkıyı. Baştaki yüz ifadesi fazla acının verdiği umursamazlığı getiriyor aklıma ilk olarak. O kadar şey gördüm ve yaşadım ki hiçbir şey beni kötü etkileyemez der gibi sanki. Hüznü , acıyı müziğin tonlarında ya da şarkı sözlerinde değil de onun yüzünde görüyoruz ilkin. Şarkıyı söylerken çıkardığı her ses acı veriyor gibi. Bunun yanında vakur duruşuyla bilmiş öğüt verir bir havası da var. Şarkının sözleri de zorlukları ve hüznü anımsatsa da güç veriyor bana. Dediğim gibi bu sahnede bir şey var...


Aşağıdaki çeviriyi Yunanca aslından yapılan bir İngilizce çeviriden yaptım. Üzerine yorumlar yapılabilecek mecazi anlamlar var. Yunanca bilenler çeviride yardımcı olsunlar isterim.

To Dihti / Ağ

Yolculuğumuzun devam ettiği bu hayatın her yolunda
Kendini bulmak için havanın kararmasını bekleme
Gözlerini gece ve gündüz açık tut
Önüne daimi gerilmiş bir ağ var çünkü

Ve eğer bir gün bu ağın tuzağına düşersen
Kimse seni oradan çekip çıkaramayacaktır
Kendi kurtuluşunun yolunu yalnızca sen bulmalısın
Ve eğer şanslıysan her şeye tekrar başlarsın

Yazılmış mühürlü kitapta
Bu ağ birçok ad ile tanınır
Bazıları onu zavallı adamın bir "oyunu",
Ve bazıları erken bir "bahar aşkı" olarak bilir.

Ve eğer bir gün bu ağın tuzağına düşersen
Kimse seni oradan çekip çıkaramayacaktır
Kendi kurtuluşunun yolunu yalnızca sen bulmalısın
Ve eğer şanslıysan her şeye tekrar başlarsın

Bir ağ ! Hayatın her anında bizi çepeçevre saran. O ağın ilmiklerinin arasından sıyrılmak da kurtalacağımız ağa nasıl yaklaşacağımızı bilmek de bizim elimizde ! Hayal kırıklıkları sağa sola savrulan küfürler ya da tatlı mutluluklarla dolu ! Bir ağ !

İzlemeyenlerin Rembetiko filmini izlemesini öneririm ayrıca. Yunan sinemasının en iyi film örneklerinden biri genel kanıya göre. Etkileyici bir trajedi ! Müzikler de özellikle güzel.TwitterTwitter'da paylaş

6 yorum:

Blush dedi ki...

etkileyici.
Burasıda Ufkumu genişleten filmler, kitaplar ve müziklerle örülü bir ağ.

ve bir itiraf okurken kendimi cahil hissettiğim bloglardan biri :)

BuRCu dedi ki...

Mimledim seni Burak :)
Değişik bir cevap vereceğine emin gibiyim.

dalgaizleri dedi ki...

Blush! Teşekkür ederim. İltifat ediyorsun . Hiç öyle değil.

Burcu,Mim konusunda tacrübe kazanmaya başladım artık :) Aklımda bir şeyler var benim de zaman zaman düşündüğüm bir konuydu.

BuRCu dedi ki...

Açıkçası Blush' a katılıyorum. Takibe başladığımdan bu yana öncesinde bilmediğim filmleri, kitapları senin blogunla tanımış olabiliyorum. O yüzden senden değişik bir cevap geleceğini düşünüyorum. Merakla bekliyorum :)

Unknown dedi ki...

Marikanin cenazesinde calinan muzigin turkce sozlerini ariyorum.bilen varsa
muratogmen@gmail.com a yazabilirmi.tesekkurler

Can.. dedi ki...

Iclal Aydın 'ın devam romanı 'Unutursun' dan öğrendiğim film..
Her ikisi de çok değerli..

Blog Widget by LinkWithin